Keď istá členka istého hudobného zoskupenia pred pár
týždňami napísala v istom .týždenníku sťažnosť na hudobných profíkov, že sú to
vlastne inštalatéri, či prostitútky
s rýchlymi prstami, ktorí za peniaze a bez presvedčenia zahrajú čokoľvek s
kýmkoľvek, taký malinký nožíček sa mi vo vrecku otvoril. Ktovie prečo niekto
vníma profesionála, ktorý dokáže veci lepšie, ako problém.
Minulý týždeň zase členka napísala sťažnosť
na slovenského zvukára v "českom dome" v New Yorku. Nevedno
celkom presne, o čo išlo, keďže článok je trošku hysterický, ale obviňuje
zvukára z fyzického útoku na kapelku. Hm. Asi sa započúval.
Práve som sa vrátil z koncertu v českom dome, čo je
vlastne Czech Center, kultúrne
zariadenie českej vlády na šírenie českej kultúry v New Yorku. Hral som tam s 12
ťažkými profíkmi z NYC, všetci si pochvaľovali.
Toto mesto blahodarne pôsobí na centrum tolerancie v
mozgu, lebo v prípade CC sa Slováci a Česi, dokonca v oficiálnych pozíciách,
úplne normálne dohodli a tak v českom centre vôbec nie sú zriedkavé slovenské
podujatia. Bez problému požičajú priestory, keď treba. Len v tomto roku som tam
usporiadal už 6 koncertov. Vypredané. Ani raz
nebol problém. S ničím. A v technike majú niekoľko Slovákov, nielen jedného.
Minulý týždeň som na scéne Classic Stage Company videl
premiéru klasického muzikálu Allegro
(Rodgers and Hammerstein). Pri prvom predvedení, v roku 1947, malo predstavenie
okolo 100 účinkujúcich. Táto verzia mala 12. Herci spievali (sólovo i zborovo),
hercovali, tancovali a každý
z nich hral na niekoľko hudobných nástrojov. Bezchybne, čisto, naspamäť.
Keď herečka, ktorá už hrala na gitare, ukulele, husliach (zároveň so spievaním
a tancovaním) a flaute, začala hrať na trúbke a potom na saxofóne, už aj ja, čo
som videl v tejto oblasti všeličo, som sa čudoval. Rovnako ako keď trebárs
metalisti Liquid Tension vybalili
Gershwinou rapsódiu. Zahrajú čokoľvek s kýmkoľvek, inštalatéri akísi.
Bolo by dobre, keby namiesto "presvedčenia", osobitosti a originálneho prístupu (takto nazývajú zlé hranie, falošné
spievanie a kompletne zabudnuteľné pesničky recenzenti) nastúpil trošku
profesionalizmus nielen v hudbe, ale trebárs aj v profesorovaní, nakupovaní, poslancovaní,
ministrovaní a tak.
Keď totiž zrazu zistíte, že je všetko upchaté vašimi
výkalmi, musí to dať do poriadku inštalatér. Ak bude poruke.
Pekne. Ešte si zabudol na "energiu". Keď niekto chce politicky korektne napísať, že skupina nevie hrať, tak napíše, že ich prejav je plný energie. Plastic People, Živé kvety a podobne. Proti energii totiž niet dišputátu.
OdpovedaťOdstrániťwow, dať plastic people a živé kvety do jedného vreca je vskutku výkon :D
OdstrániťPrečo výkon. V rámci muzikantského diletantizmu a "neumětelství" je to zhruba tak na jednej úrovni. Veď mám uši, nie?
OdstrániťTo je uplne presne s tou "energiou" ....a tiez este ze "malo to atmosferu" (ktora sa da vacsinou lahko vyvetrat ak niekto otvori dvere) a podobne nic nehovoriace zvasty....
OdstrániťHudba sa nepočúva iba ušami, ale aj mozgom. Počúvať hudbu iba ušami je niečo ako milovať ženu iba penisom. Takže áno, uši máš, ale ináč si vskutku mimo.
OdstrániťAbsolútna pravda. Akýkoľvek škrekot, mazanice, či hnačka písacieho stroja sa poliate patričnou verbálnou omáčkou dajú vydávať za tvorbu pre náročného diváka, poslucháča, čitateľa. Rozumej trendami ohlúpnutého up-to-dejtovaného snoba.
OdpovedaťOdstrániťTým nechcem povedať, aby ľudia netvorili, naopak, čím viac, tým lepšie. Len by popri fidlikaní a machlení mali trénovať pokoru a viac než chválu od hŕstky kamošov, by mali pestovať porovnávanie sa s najlepšími. Profesionálmi a vzdelancami. Nestratia autentičnosť, len zostanú oboma nohami na zemi.
P.S.
Píšem Vám, ctený guru, radšej sem, škoda slov do diskusie na SME, kam nabehnú Vaši stoporení stalkeri.
Tak niečo výstižné, veľmi vtipne a neurážlivo napísané som dlho nečítal...
OdstrániťAj nezávislosť má svoje hranice, že? Nedostali grant z MK SR? Niekto musí makať ako inštalatér, granty nedostane každý.
OdpovedaťOdstrániťAkože... existuje strašne veľa totálne zlých kapiel, ktoré neuspeli a začali sa vydávať za underground. Je to hlboká diskusia, takisto ako aj tá o skvelých muzikantoch hrajúcich v štúdiu(pričom zo známych hudobníkov, iste aj tých, ktorých má pani Piussi za svoj vzor, je habadej presne takých, čo v štúdiu začínali ako Inštalatéri). Pán Breiner mi nie je veľmi sympatický v mnohých témach a vyjadreniach, ale tento článok napísal, narozdiel od mnohých iných ľudí zapletených v tejto "kauze" s obrovským nadhľadom. A profesionalitou. Ako pravý inštalatér :)
OdpovedaťOdstrániťPS: To že tento "terminus technicus" vymyslel práve spevák z kapely Kosa z nosa, čo je prudko nepočúvateľná hudba.... to vraví samo o sebe.