2. 10. 2013

Kým sa skončí táto noc / Before the night will be over (an obituary)

Keď som ako mladé ucho z Humenného prišiel v roku 1975 študovať skladbu na VŠMU do Bratislavy, nikoho som tam nepoznal. Postupne, vďaka nadviazaným kamarátstvam, z ktorých mnohé trvajú dodnes, sa neskúseného chlapca z východu ujalo niekoľko bratislavských rodín. Stal som sa nedeľným kostošom. Cez Martina, ktorého som stretol u Hanziho Albrechta, som jedával u Karvašovcov, cez Ufóna, ktorý hral v mojej skupine Fórum 57 na bicie, u tety Magdy Robinsonovej a odtiaľ už bolo len cez dvor k Solanovcom. Varilo sa skvele.

Okrem vylepšenia internátnej stravy som dychtivo nasával aj potravu duševnú. Všade boli obrovské knižnice a už len debaty pri obedoch boli zvyčajne prínosnejšie ako celý predchádzajúci týždeň v škole. Korene môjho literárneho sarkazmu by sme mohli hľadať v obedoch u Karvašovcov a moja prvá filmová hudba bola zákazka od tety Solanovej, ktorú komunisti vyhnali do reklamy.

Tak dôkladne ako so Solanovcami som nespolupracoval so žiadnou inou rodinou. Od malej reklamy viedla cesta cez desiatky filmových hudieb a cédečiek nahrávaných so starším synom Ďurom ako zvukárom až po hudbu k reklamám a filmom mladšieho syna a dlhoročného suseda Iva. Ten, podobne ako jeho rodičia v Bratislave, mi pomáhal usadiť sa v Toronte. A mal som tú česť, po menách ako Bukový a Liška, robiť hudbu k poslednému filmu Petra Solana, otca rodiny a špičkového slovenského režiséra. Zvukárom bol opäť Ďuro.

Peter Solan nás pred pár dňami opustil. Zanechal nám Boxera, jeden z najlepších slovenských filmov všetkých čias, ale aj ďalšie svedectvo o pustošivej sile nezmyselných komunistických zákazov, ktoré zastavili obrovský talent v čase jeho najväčšieho rozmachu. Zanechal nám Barnabáša Kosa, Pán si neželal nič, Kým sa skončí táto noc, Sedem svedkov a ďalšie nekompromisné stanoviská k základným morálnym a etickým problémom, aktuálnym nielen v čase natočenia týchto filmových klenotov.

Jeden zo zamlčaných zviditeľňovačov Slovenska na svetovej mape trvalých hodnôt.

Minulú noc som sa v rámci svojej osobnej rozlúčky pokúsil doplniť údaje o Petrovi Solanovi v najväčšej filmovej databáze imdb.com. Jeho filmy sa tam hodnotia naozaj vysoko. Právom. Ak ste to doteraz neurobili, pozrite si ich. Neoľutujete. Skrátia vám noc, ktorá asi bude trvať dosť dlho.

1 komentár:

  1. Akosi ticho odišiel, bez veľkého záujmu. Tie filmy majú naše ročníky v sebe. Vyrastali sme s ním.

    OdpovedaťOdstrániť